Audi Logo

Kdo zná Audi, zná také quattro.

A ten, kdo jednou jel s quattro, už nebude chtít řídit nic jiného. Proč? Kvůli mimořádně působivému přenosu síly motoru na všechna čtyři kola. Špičková technologie quattro poskytuje dynamiku a bezpečnost, a zároveň umožňuje exkluzivní a jedinečný jízdní zážitek. Vůz Audi s pohonem quattro projede bezpečně a bez problémů i tam, kde vozidla s pohonem dvou kol již dostatečnou trakci.

 

Pohon quattro

Audi nabízí pohon quattro každému modelu na míru. Zatímco u kompaktních řad s příčně zabudovaným motorem je lamelová spojka s hydraulickým ovládáním a elektronickou regulací namontovaná na zadní nápravě, sportovní model R8 s motorem uprostřed ji má na nápravě přední. V závislosti na jízdní situaci zajišťují tyto aktivní systémy optimální rozložení síly motoru na obě nápravy.

Mnoho modelů Audi s podélným motorem zabudovaným vpřed zase využívá samosvorný mezinápravový diferenciál, který představuje čistě mechanický planetový převod. Za normálních okolností přenáší hnací síly na přední a zadní nápravu v poměru 40 : 60.

U některých špičkových motorizací si lze zvolit sportovní diferenciál na zadní nápravě. Ten dokáže pomocí dvou proměnlivých převodových poměrů s elektrohydraulickými lamelovými spojkami aktivně rozdělovat síly mezi zadní kola. V extrémním případě je téměř celý točivý moment převedený na jedno kolo - systém tlačí auto do zatáčky, čímž se již v počátku eliminuje nedotáčení.

Podívejte se, jak se člověk díky quattro vyrovnal v pohybu ostatním obyvatelům naší planety.

Technologie quattro

Audi rozvíjí technologii quattro již 35 let. S více než osmi miliony vyrobených modelů quattro je nejúspěšnějším výrobcem prémiových vozů s trvalým pohonem všech kol na světě. A s měsíčním vozidlem Audi lunar quattro možná brzy i na Měsíci.

Quattro znamená milník v automobilové historii - v roce 1980, kdy Audi představilo tuto technologii v modelu Ur-quattro, nenabízela rychloběžný, lehký pohon všech kol pro velké série žádná jiná automobilka. O šest let později nahradil dosavadní manuálně svorný mezinápravový diferenciál první generace nový diferenciál Torsen, již se schopností rozdělovat hnací sílu variabilně. Planetový převod s asymetricko-dynamickým základním rozdělením sil následoval v roce 2005. Audi vyvíjí další samosvorné mezinápravové diferenciály nepřetržitě dodnes a nastavuje laťku v oblasti trakce a jízdní dynamiky při zachování velmi nízké hmotnosti. Pohon všech kol quattro je základní pilířem Audi, jenž se s novými modely a technologiemi dále posiluje. Další vývojový stupeň pro budoucnost představuje nová generace quattro v elektromobilu Audi e-tron. Tento elektrický pohon všech kol je nepřetržitě aktivní a rozložení sil mezi jednotlivé nápravy upravuje přesně podle potřeby během zlomku sekundy. Změny probíhají zcela plynule a dříve, než dojde k prokluzu kol nebo výraznému snížení přilnavosti pneumatik.

Technologie quattro dosáhla v motorsportu četných úspěchů. Vedle neuvěřitelných 13 výher v legendárním závode 24 hodin Le Mans bilance zahrnuje čtyři tituly mistrů světa v rallye, šest vítězství ve slavném závodu na horu Pikes Peak (USA), jeden titul v sérii závodů US-TransAm, dva tituly DTM, jedenáct celkových výher v německém mistrovství cestovních vozů Super Touring a jeden titul ve Světovém poháru cestovních vozů. Nejnovější vítězství technologie quattro jezdecký i týmový titul v Mistrovství světa v rallycrossu 2018.

Audi: závodění

Historie závodění

Audi se etablovalo jako nejsportovnější výrobce v prémiovém segmentu a má pro to dokonalý základ: motoristický sport. Sportovní charakter, pokroková technika a emocionálně působivý design tvoří základ úspěchu značky Audi. To vše má základ v motorsportu.